KISMIS SULTANA

Kismis adalah buah anggur yang dikeringkan. Penggunaan kismis (vitis vinifera) dalam pelbagai tradisi dan budaya mungkin berbeza di antara satu sama lain. Namanya juga berbeza di antara pelbagai budaya dan bahasa. Ia boleh dimakan mentah mahupun digunakan dalam masakan dan pembuatan kek. 

Kismis sangat manis disebabkan kepekatan gula yang tinggi dan sekiranya ia disimpan terlalu lama, maka gulanya akan membentuk kristal di dalam buahnya. Ini menyebabkan buahnya mengecut tetapi tidak menjejaskan kegunaanya.

Sebanyak 60% berat kismis terdiri daripada gula, di mana separuh darinya adalah fruktosa dan separuh lagi adalah glukosa. Kismis sangat tinggi kandungan antioksidannya berbanding buah prune dan aprikot.


Kismis telah lama digunakan sebagai sumber diet bagi mendapatkan asid lemak perlu dan tokoferol sebagai antioksidan.


Info tentang kismis :

Riwayat  dari Abi Ja’far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa”.

InsyaAllah boleh membantu meningkatkan kecerdasan minda yang lemah dan pelupa. Digalakkan untuk mereka yang menghafal Al-Quran dan untuk pencapaian cemerlang dalam pelajaran.

Antara khasiatnya yg amat dikenali  ialah :

1. menguatkan daya ingatan

2. mengubati penyakit lupa

3. mencerdaskan minda

4. membersihkan hati

5. mencerahkan mata



Produk : Kismis Sultana
Harga   : RM 150.00 Sekotak (10 kg)
            
* Jika nk dibuat cenderahati perkahwinan, kami sedia paketkan kedlm paket2 plastik kecil 25gm setiap satu. Boleh terus diletakkan kedlm bekas cenderahati. Cuma dikenakan bayaran tambahan RM10.00 sahaja. Dpt dlm  400 pkt utk 10kg . Bukan saja murah, mudah dan amat menjimatkan.

Jika berminat sila  hubungi Noor di 017-2387594. Penghantaran boleh dilakukan di sekitar Shah Alam dan kawasan berdekatan denganya (COD). Jika diluar kawasan, kami boleh pos dan kos penghantaran RM25sm /RM40ss (menggunakan Nationwide Express)

#  edited 23/10/14
               21/3/14
               03/1/2016
               02/3/2016



Share on Google Plus

About Noor Akma

Seorang blogger.... Juga seorang peniaga online. Hubungi saya 0172387594 / 0173215261 untuk pembelian...
    Blogger Comment

0 ulasan: